سلامت خانواده

خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش + محلول های محافظ

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قرار گرفتن در معرض UVA منجر به آسیب ژنتیکی به درونی ترین سلول های سطحی ترین لایه پوست می شود (اکثر سرطان های پوست در این لایه رخ می دهد)، پوست با تغییر رنگ از آسیب بیشتر به سلول ها جلوگیری می کند و تیره می شود. علاوه بر این، اشعه ماوراء بنفش A در طول زمان منجر به پیری زودرس و سرطان پوست می شود.

فعالیت های خارج از منزل فواید جسمی و روانی بسیاری دارد و این فواید باید با محافظت از پوست در برابر اثرات نامطلوب شناخته شده اشعه ماوراء بنفش متعادل شود. اقدامات حفاظتی مناسب در برابر آفتاب به شرح زیر است:

زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب ظهر را محدود کنید، اشعه ماوراء بنفش نور خورشید دو ساعت قبل تا دو ساعت بعد از ظهر خورشیدی قوی‌ترین است.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را تا حد امکان در این ساعات محدود کنید، به خصوص در ماه های بهار و تابستان، زمانی که می توانید با خیال راحت در صبح زود و اواخر بعد از ظهر بیرون از خانه باشید تا خطر آفتاب سوختگی را کاهش دهید.

به شاخص UV توجه کنید. هر چه شاخص UVI بالاتر باشد، احتمال آسیب رساندن به پوست و چشم ها بیشتر می شود و زمان کمتری برای آسیب رساندن نیاز است.

در حالی که همیشه باید اقدامات احتیاطی را در برابر قرار گرفتن در معرض بیش از حد انجام دهید، برای انجام اقدامات ایمنی در برابر اشعه ماوراء بنفش در زمانی که شاخص UV 3 یا بالاتر است، مراقب باشید.

مقادیر شاخص UV برای منطقه یا مکان خاص شما ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، در وب سایت های خدمات آب و هوا و در برنامه های هواشناسی یا در SunSmart App UV Global، که همچنین زمان محافظت در برابر آفتاب را نشان می دهد.

از سایه ها هوشمندانه استفاده کنید. زمانی که پرتوهای فرابنفش قوی هستند، به دنبال سایه باشید و به یاد داشته باشید که مناطق سایه مانند درختان، چترها یا سایبان ها محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش را ایجاد نمی کنند.

بهترین محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در فضای باز از طریق لباس حاصل می شود.

لباس‌های مناسب از پوست محافظت می‌کنند و عینک‌های آفتابی که 100% در برابر A-UV و B-UV محافظت می‌کنند تا حد زیادی آسیب چشم در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش می‌دهند.

استفاده از ضد آفتاب؛ استفاده از ضد آفتاب با حداقل SPF 30 توصیه می شود.

محافظت در برابر آفتاب بهتر است با ماندن در سایه و پوشیدن لباس به جای استفاده از کرم ضد آفتاب حاصل شود.

از کرم‌های ضد آفتاب برای طولانی‌تر کردن زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده نکنید، اگرچه این کرم‌ها می‌توانند شروع آفتاب سوختگی را به تأخیر بیندازند، اما نمی‌توانند به طور کامل اشعه ماوراء بنفش را مسدود کنند.

از تخت‌های برنزه کننده اجتناب کنید، تخت‌های برنزه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سطوح بالایی از اشعه ماوراء بنفش ساطع می‌کنند و ارتباط واضحی بین استفاده از تخت برنزه و سرطان پوست وجود دارد.

اثرات مفید استفاده از دستگاه برنزه کننده مانند تولید ویتامین D با مضرات آن بیشتر است، بنابراین بهتر از برنزه کردن است. می بینم برای جلوگیری از این امر، چندین کشور حتی قوانینی را برای ممنوعیت یا محدود کردن استفاده از دستگاه های برنزه کننده به اجرا گذاشته اند دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا