سلامت خانواده

دیابت نوع یک مادر از کودکش در برابر دیابت محافظت می کند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو محققان گزارش می دهند که این اثر محافظتی با این واقعیت اثبات می شود که احتمال ابتلای کودک به دیابت نوع 1 در صورت ابتلای پدر به این بیماری نسبت به مادر، دو برابر بیشتر است.

دکتر “لوری آلن»، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه کاردیف در بریتانیا، او گفت: “قرار گرفتن درون رحمی با دیابت نوع 1 احتمالا نقش محافظتی در کودکان دارد.”

آلن می‌گوید: «در مجموع، یافته‌های ما نشان می‌دهد که محافظت نسبی مرتبط با داشتن مادر در مقابل پدر مبتلا به دیابت نوع 1، اثری طولانی‌مدت است که تا بزرگسالی ادامه می‌یابد.»

دیابت نوع 1 یک بیماری است ایمنی شخصی که در آن سیستم ایمنی سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس را هدف قرار داده و به آنها حمله می کند. اگر این سلول ها بیش از حد تخریب شوند، فرد برای زنده ماندن باید انسولین مصرف کند.

آلن در یک کنفرانس خبری گفت: افرادی که سابقه خانوادگی دیابت نوع 1 دارند، 8 تا 15 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. ایمنی شخصی هستند. با این حال، مطالعات نشان داده است که اگر بستگان آسیب دیده پدر باشد، خطر بیشتر است. ما می خواستیم این را بیشتر بفهمیم.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های جمع‌آوری شده از پنج مطالعه قبلی نزدیک به 11500 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 را تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع 1، 1.8 برابر بیشتر از مادران مبتلا به دیابت، پدر مبتلا به این بیماری را دارند. این برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 نشان داده شده است.

محققان همچنین از امتیاز خطر ژنتیکی برای تجزیه و تحلیل بیماران در این مطالعه استفاده کردند. این امتیاز بیش از 60 ژن مختلف مرتبط با دیابت نوع 1 را در نظر می گیرد.

نتایج نشان می دهد که افراد دارای مادران مبتلا به دیابت نوع 1 دارای امتیاز خطر ژنتیکی مشابهی با مادران دارای پدر دیابتی هستند. این نشان می دهد که محافظت نسبی آنها در برابر دیابت به دلیل ژن هایی نیست که به ارث برده اند.

به گفته محققان، با این حال، نتایج همچنین نشان داد که داشتن مادر مبتلا به دیابت نوع 1 تنها در صورتی محافظت کننده است که او قبل از بارداری دیابت داشته باشد.

آلن گفت: “این یافته ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دیابت نوع 1 در رحم بسیار مهم است.”

به گفته محققان، برای تعیین اینکه دقیقاً چه اتفاقی در رحم می افتد تا در برابر دیابت نوع 1 محافظت شود، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

قرار گرفتن در معرض سطوح بالای قند خون، تزریق انسولین یا ضد آنتی بادی های مرتبط با دیابت نوع 1 ممکن است به محافظت از کودک در برابر بیماری مزمن کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا