اخبار سلامت

واکسن پنوموکوک وارد برنامه واکسیناسیون کودکان شد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، تزریق واکسن پنوموکوک به نوزادان دو ماهه و دوز تقویتی در چهار ماهگی و 12 ماهگی در مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شده است.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم معرفی واکسن پنوموکوک به برنامه ایمن سازی کودکان همزمان با چهلمین سال تدوین برنامه واکسیناسیون کشور در مرکز خدمات جامع سلامت چیزر گفت: «یکی از گروه هایی که همیشه به عنوان نمونه عینی و داوطلب اصلی دریافت خدمات بوده اند»، نوزادان و کودکانی هستند که با واکسیناسیون و دریافت خدمات پیشگیرانه در برابر بیماری های عفونی مصون می شوند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری و واکسیناسیون نوید یک زندگی سالم جسمی، اجتماعی و روانی را می دهد، گفت: اگر بیماری مانند کم کاری تیروئید در روزهای اولیه تشخیص داده شود از عواقب جسمی و روحی، بار اقتصادی و بسیاری از اختلالات در آینده جلوگیری می کند. جلوگیری می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شبکه بهداشت و درمان کشور را پویا دانست و افزود: همواره شاهد انعطاف در بستر نظام سلامت کشور بوده ایم. اگر سیاست های ملی ایجاب می کند که برنامه ای در کشور اجرا شود، این انعطاف پذیری است که به تحقق اهداف ملی کمک می کند، زیرا ارائه خدمات با توجه به وضعیت بیماری ها قابل تغییر است.

زالی تصریح کرد: کادر بهداشت و درمان باید به عنوان سردبیر برنامه ها و بسته های خدماتی در کشور عمل کنند چرا که بیش از هر قشر دیگری نیازها را می شناسند و نیازمندی ها را درک می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: یکی از سیاست های سامانه شبکه، کمی سازی در تکمیل بسته های خدماتی است و در این راستا می توان به معیارهای موجود در این سامانه دسترسی، ارزیابی و ممیزی کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته اکثر کودکان زیر 59 ماه به دلایل قابل پیشگیری فوت می کردند، گفت: خوشبختانه با اصلاح معیارها و انجام برنامه های بهداشتی دستاورد بزرگی در این زمینه حاصل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اضافه شدن واکسن پنوموکوک به سبد واکسیناسیون کشور، تصریح کرد: دو پروتکل زمانی برای تزریق این واکسن وجود دارد. پروتکل اول تزریق واکسن در دو ماهگی و دوز تقویت کننده در چهار ماه و شش ماهگی و پروتکل دوم تزریق واکسن در دو ماهگی و دوز تقویت کننده در چهار ماه و 12 ماهگی است.

وی با بیان اینکه پروتکل دوم اثربخشی و پایداری ایمنی بالاتری را نشان می دهد، گفت: به همین دلیل این مدل در مراکز بهداشتی استقرار یافته است.

به گفته وی، کودکان زیر دو سال، زیر پنج سال و افراد بالای 65 سال از گروه های در معرض خطر ابتلا به پنوموکوک هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: پنوموکوکوس یک ویروس شایع است که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مغز، گوش، سینوس ها و ریه ها، اندام های مختلف را درگیر می کند، البته عفونت های تنفسی بیشتر از انواع دیگر است. همچنین ممکن است فرد پس از ابتلا به مننژیت مبتلا شود و در نهایت اگر فرد مبتلا به مننژیت پنوموکوکی زنده بماند، دچار اختلالات مقاوم به درمان می شود. به همین دلیل، واکسیناسیون بسیار مهم است.

وی فصل ابتلا به این بیماری را زمستان اعلام کرد و گفت: تزریق واکسن در تابستان زمان مناسبی است و با توجه به شیوع عفونت های ریوی در پاییز و زمستان موثر خواهد بود.

زالی تصریح کرد: اگرچه این بیماری ایزوله است و به صورت اپیدمی در نمی آید، اما احتمال شیوع آن در محیط های بسته به ویژه در نوزادان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تکمیل سبد واکسیناسیون در سال های اخیر گفت: بیش از 99 درصد پوشش واکسیناسیون در کشور محقق شده است.

وی ادامه داد: همچنین سبد واکسیناسیون نوزادان از آنها در برابر هفت بیماری عفونی شایع محافظت می کند. از طرفی واکسن پنوموکوک یک واکسن غیر زنده است و می توان آن را همزمان با سایر واکسن ها تزریق کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز تصریح کرد: فناوری ساخت واکسن در حال توسعه است و دور از انتظار نیست که از واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر استفاده شود.

زالی بر لزوم اجرای راهکارهای پیشگیرانه در سیاست های آتی تاکید کرد و گفت: باید قدر اعتماد مردم به مراکز بهداشتی را بدانیم و این سرمایه اجتماعی را نباید نادیده گرفت.

محمدرضا سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه نیز در این مراسم اظهار داشت: توجه به سلامت دوران کودکی در کیفیت زندگی فرد تاثیر دارد به همین دلیل پیشگیری از بیماری ها در این دوران بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در هر کشوری برنامه واکسیناسیون با توجه به بیماری های رایج آن کشور اجرا می شود; یکی از مواردی که در سیستم واکسیناسیون چندان مورد توجه قرار نگرفت، بیماری های ناشی از پاتوژن پنوموکوک بود.

سهرابی بیان کرد: تزریق واکسن پنوموکوک از سال گذشته به صورت پایلوت در کشور آغاز شد و از امروز در کل کشور به صورت سراسری اجرا می شود. مراکز بهداشتی دانشگاه نیز مادران باردار دارای نوزاد دو ماهه را برای تزریق این واکسن می پذیرند.

با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین علل مرگ و میر کودکان، بیماری های تنفسی و یکی از مهم ترین عوامل بیماری های تنفسی، پاتوژن پنوموکوکی است، افزود: با ایمن سازی در برابر این ویروس، مرگ و میر کودکان در اثر ابتلا به این بیماری و همچنین بروز از عوارض ناشی از آن در سالهای آخر زندگی پیشگیری می شود.

به گفته وی، اختلال در رشد و نمو کودک و یا عوارض دائمی در سیستم عصبی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی از دیگر مشکلاتی است که فرد دچار این عفونت و مننژیت ناشی از پنوموکوک می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا