سلامت خانواده

فشار خون طبیعی چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، سطح نرمال فشار خون کمتر از 80/120 است و اگر فشار خون در اندازه گیری های مطب 140/90 یا حتی بیشتر و در اندازه گیری های خانگی 135/85 یا بیشتر باشد، به آن پرخون می گویند. فشار و فرد باید تحت نظارت تیم مراقبت های پزشکی، پرستار یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و پزشک باشد.

فشار خون بالا چیست؟

فارس در خبری نوشت: قلب مانند تلمبه عمل می کند. فشار خون نیروی جریان خون در برابر دیواره رگ است. وجود فشار خون طبیعی یعنی کمتر از 80/120 میلی متر جیوه برای جریان یافتن خون در تمام رگ های بدن و رساندن مواد مغذی و اکسیژن به اندام های بدن ضروری است.

فشار خون به صورت کسری با دو عدد نمایش داده می شود. عدد روی صورت عدد بالاتر است و مربوط به فشار بزرگتر (سیستولیک یا حداکثر) و زمانی است که قلب منقبض می شود و خون به داخل سرخرگ یا سرخرگ جریان می یابد و عدد مخرج فشار کمتر (دیاستولیک یا حداقل) است و مربوط به استراحت یا گسترش قلب است واحد اندازه گیری فشار خون میلی متر جیوه است، مانند فشار خون 80/120 میلی متر جیوه و اگر با واحد متر جیوه بیان شود، 8/12 خوانده می شود.

فشار خون باید در فواصل منظم اندازه گیری شود، زیرا فشار خون علامتی ندارد و با اندازه گیری دقیق می توان به وجود این بیماری پی برد.

احتمال ابتلا به فشار خون در هر فردی وجود دارد، اما این احتمال در افراد دیابتی، چاق یا اضافه وزن، رژیم غذایی پر نمک و کم میوه و سبزی، بالای 65 سال، غیر فعال است. الکل بیشتری مصرف کنید

همچنین افرادی که سابقه فشار خون بالا در اعضای درجه یک خانواده (پدر، مادر، خواهر و برادر)، کسانی که آپنه خواب دارند و کسانی که استرس زیاد و مداوم را تجربه می کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. آنها تجربه می کنند.

فشار خون بالا عامل اصلی قلب و سکته است

فشار خون بالا یک بیماری شایع است و به دلیل عوارض جدی که ایجاد می کند یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی است. این بیماری تا زمانی که عوارضی ایجاد نکند ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. فشار خون بالا اثر مخربی بر مغز، قلب، کلیه ها و چشم دارد. در بسیاری از موارد علت اصلی سکته مغزی ناشی از خونریزی است. 50 درصد نارسایی کلیه، نارسایی قلبی و حملات قلبی مربوط به فشار خون بالا است. به این دلایل واضح است که فشار خون باید به طور منظم و دوره ای اندازه گیری شود و در صورت بالا بودن فشار خون باید به موقع پیگیری و کنترل شود.

چگونه از فشار خون بالا جلوگیری کنیم

کنترل عوامل خطر قابل اصلاح مانند کنترل اضافه وزن و چاقی، دیابت، کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف میوه و سبزیجات، ترک الکل و مدیریت استرس نقش مهمی در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا دارد.

بر اساس اعلام دفتر بیماری های واگیر وزارت بهداشت، اگر افراد مبتلا به فشار خون به موقع تحت درمان قرار گیرند و فشار خون خود را کنترل کنند، کمتر دچار عوارض این بیماری خطرناک می شوند. کسانی که فشار خون بالا دارند باید علاوه بر اصلاح سبک زندگی دارو نیز دریافت کنند و معمولاً برای کنترل فشار خون به بیش از یک دارو نیاز دارند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا