سلامت خانواده

پنج نکته مهم در مورد مصرف بستنی

به گزارش خبرآنلاین، بستنی یکی از تنقلات محبوب همه اقشار به خصوص کودکان است که بازار خرید و مصرف آن در تابستان به اوج خود می رسد. اگرچه بستنی سرشار از مواد مغذی است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند برای سلامتی مضر باشد.

به گزارش ایرنا، رئیس آموزش همگانی پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور با اشاره به نقش موثر پروتئین موجود در بستنی در رشد و ترمیم بافت ها و همچنین تأثیر کلسیم و کلسیم آن فسفر در سلامت دندان ها و استخوان ها می گوید: با توجه به اینکه بستنی یک ماده غذایی پرانرژی است، توصیه می شود در خوردن آن اعتدال را رعایت کرده و تا حد امکان انواع ساده آن را مصرف کنید.

مینا کاویانی اظهار داشت: تاریخچه تهیه و مصرف بستنی به حدود چهار قرن قبل از میلاد می رسد. در ابتدا نوعی بستنی تهیه و مصرف می شد و به تدریج موادی مانند شیر، خامه، رنگ خوراکی و … به بستنی اضافه شد و این دسر بسیار متنوع شد.

این متخصص تغذیه با اشاره به ویژگی های تغذیه ای بستنی گفت: غیر از بستنی که مخلوطی از شربت، آب میوه، شکر و رنگ های مجاز خوراکی است، انواع دیگر بستنی ها بر پایه شیر است.

وی افزود: بنابراین بستنی را می توان لبنیات منجمدی دانست که از ترکیب و فرآیند مناسب شیر، خامه و برخی لبنیات همراه با شکر و طعم دهنده ها به دست می آید و همچنین می تواند حاوی تثبیت کننده ها، غلیظ کننده ها و رنگ های خوراکی باشد. . .

کاویانی ارزش غذایی بستنی را وابسته به ارزش غذایی مواد اولیه ای دانست که برای تهیه آن استفاده می شود.

ترمیم بافت

به گفته وی، چربی و پروتئین بستنی بیشتر از شیر است. در عین حال، بستنی می تواند حاوی مواد غذایی دیگری مانند میوه، تخم مرغ و شکر باشد که ارزش غذایی بستنی را افزایش می دهد.

کاویانی افزود: از آنجایی که بستنی دو برابر شیر چربی دارد و بیش از نیمی از مواد جامد آن شکر (ساکارز و لاکتوز) است. به خصوص اگر بستنی خامه ای داشته باشد، منبع غذایی سرشار از انرژی محسوب می شود.

وی مواد جامد بدون چربی بستنی را شامل پروتئین مرغوب، قند و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و فسفر دانست که برای رشد و سلامت انسان ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: پروتئین موجود در بستنی می تواند در رشد و ترمیم بافت ها موثر باشد. همچنین کلسیم و فسفر موجود در آن در سلامت دندان ها و استخوان ها نقش دارد.

به گفته کاویانی، بستنی دارای برخی ویتامین های گروه B (B2) و بستنی های میوه ای دارای مقداری ویتامین C هستند که در تنظیم واکنش های بدن نقش دارند یا عملکرد آنتی اکسیدانی دارند.

این متخصص تغذیه با توجه به نتایج تحقیقات علمی به غنی سازی بستنی با مواد مغذی مانند روی و اسید فولیک (از ویتامین های گروه B) اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ارزش غذایی بستنی غنی شده بیشتر از بستنی ساده است.

نکات مهم در خوردن بستنی

کاویانی با توجه به اینکه شیر یکی از مواد اولیه بستنی و محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب ها و ایجاد بیماری و مسمومیت است، تاکید کرد: در انتخاب بستنی باید به پاستوریزه شدن و انقضای آن توجه کرد.

به گفته وی، با توجه به اینکه بستنی یک ماده غذایی پر انرژی است، رعایت اعتدال در خوردن آن و مصرف انواع ساده تا حد امکان توصیه می شود و این موضوع در مورد کودکان نیز صدق می کند.

کاویانی تاکید کرد: مصرف زیاد بستنی با مقدار قابل توجهی قند و چربی می تواند باعث اضافه وزن، چاقی، دیابت، کاهش مقاومت بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.

وی افزود: بستنی چون حاوی قند است پس از مصرف حتما باید دندان ها و لثه های خود را تمیز کرد تا از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه جلوگیری شود.

وی با توجه به اینکه بستنی های صنعتی معمولا حاوی مواد افزودنی، رنگ، طعم دهنده و مواد نگهدارنده هستند، یادآور شد: مصرف زیاد آنها می تواند برای سلامت بدن مضر باشد. زیرا ممکن است باعث آلرژی، التهاب و سایر بیماری ها شود.

انواع بستنی

وی با بیان اینکه بستنی انواع مختلفی دارد، ویژگی های هر کدام را توضیح داد:

بستنی ساده: در این نوع رنگ و چاشنی کمتر از 5 درصد حجم بستنی های یخ زده مانند بستنی وانیلی و قهوه ای را تشکیل می دهند.

بستنی شکلاتی: طعم این بستنی کاکائویی یا شکلاتی است.

بستنی میوه ای: حاوی میوه است و ممکن است حاوی مواد طعم دار میوه و رنگ خوراکی باشد یا نباشد. در این نوع بستنی میوه هایی مانند توت فرنگی، زردآلو، آناناس، انبه، موز، شاه توت و … را به صورت تازه یا مربا به مواد اولیه اضافه می کنند.

بستنی حاوی آجیل: در تهیه این بستنی از مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته) استفاده می شود.

بستنی شیر: در تولید این بستنی از شیر یا فرآورده های لبنی و افزودنی هایی مانند شکر، تخم مرغ، میوه ها، آب میوه ها، میوه های خشک، شکلات، طعم دهنده ها و رنگ های مجاز استفاده می شود.

بستنی: در تولید آن از آب میوه، شکر، تثبیت کننده، رنگ خوراکی مجاز، چاشنی و آب استفاده می شود. سپس آن را منجمد می کنند تا قوام بستنی به دست آید. معمولاً این نوع بستنی 28 تا 30 درصد شکر دارد.

بستنی تزئینی: این نوع بستنی با قالب های رنگی مختلف درست می شود که به صورت رنگی و با مخلوط کردن یک یا چند رنگ و چاشنی بستنی و تزیینات خاص مانند بستنی آجری و بستنی کیک درست می شود.

بستنی نرم: این بستنی به محض خارج شدن از فریزر به فروش می رسد، برخی از انواع قیفی از این نوع هستند. در تولید بستنی نرم، مخلوط مواد اولیه باید در دمای 5- تا 7- درجه سانتیگراد منجمد شود تا 30-50 درصد آب بستنی منجمد شود. این نوع بستنی را می توان به صورت مستقیم به خریدار عرضه کرد. در حالی که در تولید بستنی سفت، مخلوط مواد اولیه باید در دمای 20- تا 30- درجه سانتیگراد منجمد شده و پس از تولید در فریزر نگهداری شود.

بستنی محبوب ایرانیان

کاویانی بستنی سنتی را یکی از بستنی های محبوب ایرانیان برشمرد که علاوه بر شیر و سایر مواد اولیه خامه ای دارد که باعث پرانرژی آن می شود، بنابراین توصیه کرد در مصرف آن به اعتدال باشد.

وی یکی دیگر از نکات مهم بستنی سنتی ایرانی را نحوه تهیه آن ذکر کرد زیرا ممکن است در مواردی بتوان این بستنی را به صورت غیر پاستوریزه تهیه کرد. به همین دلیل برای جلوگیری از مسمومیت و بیماری بستنی سنتی باید از مکان های مطمئن تهیه شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: با رعایت نکات تغذیه ای و توجه به مسائل بهداشتی می توان بستنی را به عنوان یک دسر خوشمزه به ویژه در فصل تابستان میل کرد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا