اخبار سلامت

نیاز کشور به 200 هزار کیت تشخیص سریع بیماری دنگی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، نشست تخصصی راهکارهای مقابله با بیماری دنگی به همت ستاد توسعه بیوتکنولوژی و با حضور جمعی از حشره شناسان، شرکت های دانش بنیان و نمایندگانی از اداره کل تجهیزات پزشکی برگزار شد. و سایر بخشهای مرتبط در وزارت بهداشت، انستیتو پاستور و … در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

هدف از برگزاری نشست تخصصی راهکارهای مقابله با تب دنگی، تعامل و هم افزایی شرکت های دانش بنیان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی حوزه سلامت و درمان بود.

محمدحسین مطلبی; دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی در نشست تخصصی راهکارهای مقابله با تب دنگی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خط مقدم مقابله با تب دنگی و معاونت علمی و ستاد توسعه بیوتکنولوژی پیشتاز هستند. نقش مکمل را ایفا کند.” و از آنجایی که نگاه فرابخشی دارد، سعی می‌کند بخش‌های مختلف صنعت، بخش‌های خصوصی و دولتی را ادغام کند.

وی ادامه داد: از دیگر انگیزه های ستاد توسعه بیوتکنولوژی برای برگزاری این نشست تخصصی، ایجاد فرصت برای خروج از بحران است. در بسیاری از موارد توسعه فناوری از دل بحران ها رخ داده و فناوری های جدید به دنیا معرفی شده و فناوری ها در این عرصه خود را نشان داده اند.

وی با اشاره به اینکه باید توان کشور را برای مقابله با چنین حوادثی افزایش دهیم، افزود: ارتقای توان کشور در مقابله با تب دنگی به توانایی و زیرساخت های کشور بستگی دارد، تب دنگی آزمون و فرصت دیگری است که از طریق آن می توان زیرساخت ها را ارتقا داد. برای بهبود

دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی خاطرنشان کرد: فرآیند تولید پشت نیاز است و ابتدا باید مشخص کنیم جمعیتی که می خواهیم آزمایش کنیم چقدر است. همچنین تعداد تست های مورد نیاز، میزان ضمانت خرید و حمایت های وزارت بهداشت از جمله دغدغه های شرکت های دانش بنیان برای تولید کیت های تشخیصی است.

وی در خصوص میزان ضمانت خریدی که شرکت های دانش بنیان در تولید این کیت های تشخیصی خواهند داشت، گفت: میزان نیاز به کیت های تشخیصی بستگی به سیر بیماری دارد و با توجه به اینکه کمتر از 200 نفر به این کیت ها گزارش شده اند. به این بیماری مبتلا باشد، نمی تواند در این زمینه عدد دقیقی ارائه کرد; اما وجود چنین کیت های تشخیصی در سبد محصولات شرکت های دانش بنیان خالی از لطف نیست.

پوریا ولی که به نمایندگی از انستیتو پاستور در این نشست حضور داشت نیز گفت: از نظر حشره شناسان هر جا که پشه آئدس وارد شده، تب دنگی به یک اپیدمی تبدیل شده است و خروج این پشه به شدت سخت است. آب و هوای تعاونی

وی در ادامه از مشکل وجود این نوع حشره در کشور جلوگیری کرد و گفت: پشه آئدس برای اولین بار در سال 2018 در بندر لانگه صید شد و پیش بینی ما این بود که طی دو یا سه آینده شیوع پیدا کند. سالها که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

به گفته وی، شیوع گسترده آدز حدود سه تا پنج سال طول می کشد و پیش بینی می شود در پاییز امسال اوج محدودی از دنگی را تجربه کنیم، اما هر سال موارد مثبت این بیماری افزایش می یابد.

پوری ولی با اشاره به اینکه تولید ضروری است اما نباید آسیبی وارد کند، تصریح کرد: نباید از ورود کیت های خارجی جلوگیری کنیم و برای مقایسه کارایی کیت های داخلی به نمونه های خارجی نیاز داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولیت ارزیابی کیت ها با انستیتو پاستور است و این مجموعه با حمایت 23 ساله خود در حوزه ویروسی آماده ارزیابی نمونه های ارائه شده توسط شرکت ها است.

راز کارشناس بیوتکنولوژی و دیگر سخنران این نشست گفت: هشت سال است که پشه آئدس را در موسسه کرج پرورش می دهیم. این حشره فوق العاده مقاوم است و سرما و گرما را تا حد زیادی تحمل می کند، مهاجم است و بنابراین ارائه برنامه هایی برای از بین بردن این حشره ممکن است چندان موفق نباشد.

به گفته وی یکی از تجربیات موفق در مقابله با این حشره در دنیا مبارزه بیولوژیکی و مبارزه با ویروس در بدن این حشره است.

در ادامه هر یک از شرکت های دانش بنیان به ارائه دغدغه ها و مسائل خود در خصوص تولید کیت های تشخیصی پرداختند و در این راستا؛ مدیرعامل شرکت سیب سبز سلامت گفت: در مقابله با بیماری دنگی دو برنامه را در دستور کار داریم که اولی تولید کیت تشخیص سریع است که اکنون در مرحله TRL5 است و دومی محصول گیاهی است که پشه ها را دفع می کند.” هماهنگی نظام سلامت با بخش تولید داخلی در بحث نیازها، عدم یا طولانی بودن پروتکل های تایید و عدم صدور مجوز برای تولیدات داخلی و در نهایت واردات محصولات خارجی کیت های تشخیص تب دنگی از دیگر موارد مطرح شده بود. توسط شرکت های دانش بنیان

متالحی در پایان این نشست به ضرورت تحقق این اقدام ملی در مقابله با تب دنگی اشاره کرد و گفت: باید همگام با تجربیات روز دنیا حرکت کنیم و برای ایجاد ذخایر استراتژیک تصمیم گیری کنیم. افراد بدون علامت می توانند منجر به انتشار پشه های آلوده شوند، بنابراین بسیاری از مسائل در مرحله بالینی قابل حل است و باید در این زمینه فعال باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا