سلامت خانواده

خواص خرفه در طب سنتی / چه کسانی نباید از خرفه استفاده کنند؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خرفه (Portulaca oleracea) گیاهی یک ساله است که در سراسر جهان یافت می شود. در برخی کشورها خرفه به عنوان یک علف هرز شناخته می شود، اما در بسیاری از نقاط جهان از این گیاه در رژیم غذایی یا مصارف دارویی استفاده می شود و در فرهنگ چینی، خرفه به عنوان “سبزیجات برای عمر طولانی” شناخته می شود.

از آنجا که خرفه این گیاه گوشتخوار است (گیاهی که می تواند آب را حفظ کند)، می تواند در آب و هواهایی رشد کند که بسیاری از گیاهان دیگر نمی توانند رشد کنند، طبیعت مقاوم آن، خرفه آن را به گزینه ای عالی برای مناطق بسیار خشک و گرم یا باغبانانی که زمان آبیاری منظم گیاهان خود را ندارند تبدیل می کند.

بیش از 93 درصد ساختار این گیاه را آب تشکیل می دهد و ساقه های آن قرمز و برگ ها سبز رنگ است. این سبزی از نظر طعم شباهت زیادی به اسفناج یا شاهی دارد که مهم ترین ویژگی آن به حساب می آید.

این گیاه در طبیعت بسیار سازگار است و در بسیاری از مناطق رشد می کند و حتی در خاک های قلیایی یا شور نیز قادر به رشد است. ارزش غذایی این سبزی بسیار بالاست و نیاز بدن را در قسمت های مختلف تامین می کند.

به عنوان مثال 26 درصد نیاز روزانه به ویتامین A تامین می شود و این سبزی همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که 35 درصد نیاز روزانه را تامین خواهد کرد. خرفههمچنین منبع غنی آهن محسوب می شود که 11 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

مواد مغذی خرفه

سبزی خرفه حاوی مقدار بسیار بالایی اسید چرب امگا 3 و مقدار قابل توجهی فیبر، ویتامین های خانواده است ب، Th و بیا دیگهآهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، کلسیم و مس و دانه ها گردان همچنین، این گنجینه واقعی مواد مغذی با سایر ترکیبات آلی مفید تکمیل شده است.

خواص و فواید گیاه خرفه

خرفه دارو صفرا است.

خرفه گرمای خون، کبد و معده را برطرف می کند.

خرفه سردرد گرم را برطرف می کند و تشنگی را برطرف می کند.

خرفه ادرارآور و موثر در خرد کردن سنگ مثانه.

خرفه قند خون را در افراد دیابتی گرم مزاج کاهش می دهد.

مزایای دیگر خرفه

مطالعات اولیه نشان می دهد که ترکیبات طبیعی در خرفه آنها ممکن است در موارد زیر مفید باشند:

  • التیام زخم
  • سلامت کبد
  • مشکلات گوارشی (مانند زخم معده)
  • عفونت های ویروسی
  • عفونت های باکتریایی
  • عفونت های مخمری

افزایش گردش خون: یکی از خواص خرفه در طب سنتی برای افزایش گردش خون در بدن است، در این سبزی شاهد مقدار زیادی آهن و مس هستیم که مستقیما در خون سازی موثر هستند، به همین دلیل با مصرف آن تعداد گلبول‌های قرمز افزایش می‌یابد که باعث می‌شود گردش خون با سرعت بالایی در بدن انجام شود که منجر به از بین رفتن بی‌حالی می‌شود.

تقویت عملکرد استخوان ها: برای داشتن استخوان های سالم، دریافت کلسیم، منگنز و آهن، کمبود هر یک از این مواد می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. خرفهمنبع غنی از مواد معدنی محسوب می شود که همه این مواد معدنی را دارد.

افزایش بینایی: قطعا حس بینایی یکی از مهم ترین حواس است، ویتامین A و بتاکاروتن از مواد ضروری برای عملکرد صحیح چشم ها هستند، به همین دلیل باید با تغذیه مناسب این موارد را برای بدن خود فراهم کنید. خرفه همچنین در این قسمت به شما کمک می کند و بینایی فرد را افزایش می دهد.

درمان بیماری های گوارشی: مشکلاتی مانند هموروئید و اسهال خونی با استفاده صحیح و با برنامه این محصول قابل درمان است.

بهبود روند رشد کودکان: از آنجایی که کودکان در سنین رشد هستند، باید رژیم غذایی غنی از مواد معدنی داشته باشند، مواد مغذی موجود در این گیاه می تواند رشد کودکان را افزایش دهد. به عنوان مثال، مقادیر بالایی از چربی های امگا 3 در این گیاه یافت می شود و تحقیقات ثابت کرده است که امگا 3 می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری هایی مانند اوتیسم را کاهش دهد.

تاثیر خرفه در لاغری و کاهش وزن: خرفه علاوه بر مغز بودن، بسیار کم کالری است، بنابراین منجر به اضافه وزن نخواهد شد. همچنین مقادیر زیادی فیبر در این سبزی وجود دارد که باعث ایجاد احساس سیری در بدن و تقویت دستگاه گوارش می شود. در نهایت به کاهش وزن کمک می کند.

چه کسی نباید خرفه مصرف کردن؟

خرفه حاوی مواد شیمیایی به نام اگزالات مربوط به سنگ کلیه است، این مواد شیمیایی رسوبات معدنی بسیار سختی هستند که در داخل کلیه ها تشکیل می شوند، زمانی که از مجرای ادراری عبور می کنند باعث درد می شوند، گاهی اوقات گیر می کنند و مشکلات بیشتری ایجاد می کنند.

اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، قبل از خرفه و مخصوصا تخم مرغ خرفه به رژیم غذایی خود اضافه کنید، با پزشک خود مشورت کنید، دانه ها خرفه نسبت به سایر قسمت های گیاه خرفه اگزالات بیشتر داشتن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا