سلامت خانواده

هر ساله جمعیت نابارور کشور 20 درصد افزایش می یابد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو ، نشست هم اندیشی چالش های درمان ناباروری و جنین شناسی در کشور (دارو، تجهیزات و مواد مصرفی) پنجشنبه 20 مردادماه به مناسبت روز جنین شناس توسط انجمن جنین شناسی و زیست شناسی تولید مثل با حضور از دکتر محمد رئیس بدنیا آمدن، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور؛ دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشکده رویان; دکتر احمد وثوق معاون خدمات تخصصی پژوهشکده رویان و جمعی از کارشناسان حوزه ناباروری در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

دکتر حمید چوبینه رئیس انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل با اشاره به تاریخچه درمان ناباروری گفت: حدود 46 سال پیش با تلاش جنین شناسان و متخصصان زنان و نازایی اولین نوزاد متولد شد.

وی با اشاره به سابقه این رشته در ایران گفت: بر اساس آنچه در کشورمان منتشر شده است حدود 36 سال پیش اولین نوزاد به کمک روش های کمک باروری در پژوهشکده یزد متولد شد. البته برخی می گویند این اتفاق در بیمارستان صارم افتاده است. اولین نوزادی که با این روش متولد شد میکرواینجکشن همچنین در رویان به دنیا آمد.

رئیس انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر در زمینه درمان ناباروری قرار دارد. قسمتی از رتبه برتر دنیاست، گفت: در حال حاضر پژوهشگاه رویان قسمتی از 9 مرکز برتر درمان ناباروری در جهان وجود دارد. این در حالی است که کارشناسان جنین شناسی و زیست شناسی تولید مثل در کشور با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

مشکل عدم اجرای مصوبه اعطای نظام پزشکی به متخصصان بیولوژی تولید مثل

وی با اشاره به مصوبه اعطای نظام پزشکی به متخصصان بیولوژی تولیدمثل گفت: 7 آذرماه سال گذشته مصوبه اعطای نظام پزشکی به متخصصان این حوزه تصویب شد اما تاکنون این موضوع مسکوت مانده است.

وی افزود: مسکوت ماندن در این خصوص یکی از مشکلات متعدد این کارشناسان است. مسائل مالیاتی، تعرفه ها و … مواردی است که منوط به اجرای این مصوبه است و درخواست اجرای مصوبه ابلاغی در زمان کوتاه تری وجود دارد.

رئیس انجمن علمی جنین شناسی و زیست شناسی تولید مثل، درمان ناباروری را یک درمان پیچیده عنوان کرد و گفت: ناباروری جنبه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد. بر این اساس، تیم درمان باید چند وجهی باشد و متخصصان زیادی را شامل شود.

وی ادامه داد: مراکز ناباروری معمولا خانواده های درگیر هستند و خانواده زوج ها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند. لازم به ذکر است که این یک بیماری فرهنگی و اجتماعی است و درمان ناباروری می تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی را بهبود بخشد.

چوبینه با اشاره به آمار جمعیت افراد نابارور در کشور گفت: بیش از 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که هر ساله 20 درصد به جمعیت نابارور افزوده می شود و رسیدگی به مشکلات. کافران می تواند به حل مشکل جمعیت و کاهش موالید کمک کند.

وی با بیان اینکه یکی از سه عامل اصلی طلاق در کشور مربوط به ناباروری است، گفت: حل این مشکل می تواند به ادامه زندگی زوج ها کمک کند. همچنین موضوع افسردگی و پرخاشگری در این جمعیت دیده می شود که با حل مشکل ناباروری می توان آن را حل کرد.

رئیس انجمن علمی جنین شناسی و زیست شناسی تولید مثل با تاکید بر همگرایی متخصصان معاشرت عقیمی، اورولوژی و جنین شناسان گفتند: این متخصصان سه رکن اصلی درمان ناباروری هستند و کار تیمی در درمان ناباروری بسیار مهم است. همچنین متخصصان این سه بخش با متخصصان ژنتیک، تغذیه، ایمونولوژی و آزمایشگاه همکاری می کنند و این همکاری می تواند به درمان موفق ناباروری کمک کند.

توسعه بهتر محصولات و تجهیزات ناباروری با همکاری کارشناسان و تولیدکنندگان

دکتر فاطمه حسنی، دبیر علمی سمپوزیوم چالش های درمان ناباروری و جنین شناسی (دارو، تجهیزات و مواد مصرفی) نیز در این مراسم گفت: در سال های اخیر در گروه جنین شناسی با چالش های تجهیزاتی مواجه بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان در این سال ها به سمت تولید ملی رفته اند، گفت: با این وجود مشکلاتی در سه حوزه دارو، تجهیزات و مواد مصرفی وجود دارد.

دبیر علمی سمپوزیوم خاطرنشان کرد: حضور متخصصان در کنار تولیدکنندگان و واردکنندگان در این سمپوزیوم به تولیدکنندگان کمک می کند تا محصولات را توسعه دهند و حتی به فروش بین المللی بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا