اخبار سلامت

توصیه های طب سنتی برای حفظ سلامتی در پیاده روی اربعین

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، مهشید چایچی با اشاره به فرا رسیدن ایام پیاده روی اربعین و مقایسه آن با گرمای تابستان، بر تقویت عضلات بدن تاکید کرد و اظهار داشت: پیاده روی های منظم را از چند هفته قبل از پیاده روی اربعین آغاز کنید تا در این با گرفتگی عضلات سفر نکنید.

وی افزود: ماساژ پا و روغن مالی در رفع گرفتگی عضلات موثر است. قرار دادن پاها در آب ولرم با پودر برگ مرد یا حنا حل شده در آن می تواند به تقویت پا و جلوگیری از تاول کمک کند.

نیاز به پاکسازی بدن از مواد زائد

معاون توسعه سلامت اداره کل طب مکمل و ایرانی با اشاره به ضرورت پاکسازی بدن از مواد زائد افزود: فعالیت زیاد باعث گردش مواد زائد می شود، بنابراین پاکسازی بدن از این مواد ضروری است. مثلاً اگر یبوست دارد باید برای رفع آن اقدام کند یا اگر اضافه وزن دارد برای کاهش آن اقدام کند; زیرا پیاده روی طولانی با وزن زیاد باعث ایجاد مشکل برای مفاصل پاها می شود. افرادی که بدن خشکی دارند و رطوبت بدنشان کم است در این پیاده روی مستعد عوارض شدید از دست دادن آب و املاح بدن هستند.

معاون توسعه سلامت اداره کل طب مکمل و ایرانی ادامه داد: این افراد باید با برنامه های تغذیه ای مناسب شرایط بدنی خود را برای سفر اربعین آماده کنند و تا حد امکان از غذاهای فست فود، غذاهای سرخ شده و چرب و ادویه های تند پرهیز کنند. و از مصرف غذاهای خشک مانند زنجبیل، سیر و فلفل، غذاهای تشنگی مانند سیر، پیاز خام، بادمجان، کشک، ماکارونی و غذاهای کنسرو شده خودداری کنید.

چایچی با اشاره به اینکه در این ایام لزوماً با نوشیدن آب تشنگی رفع نمی شود، گفت: خوردن غذاهای آبکی مانند آش، غذاهای همراه با آلو، تمبر هندی و زرشک، شربت گشنیز، شربت آبلیمو یا عرق کاسنی، ریشه بیدمشک با گلاب یا انواع دانه ها استفاده از لعاب هایی مانند ریحان، خرفه یا سورگوم در هوای گرم توصیه می شود و می تواند در رفع تشنگی و تامین آب بدن در هوای گرم تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گفته این متخصص طب ایرانی، در ایام پیاده روی اربعین باید از مصرف زیاد غذاهای ادرارآور مانند هندوانه و چای پررنگ پرهیز کرد. زیرا افزایش ادرار در طول روز خطر گرمازدگی را افزایش می دهد.

این متخصص پزشکی ایرانی به زنان باردار توصیه هایی کرد و تصریح کرد: زنان باردار در مصرف تخم مرغ لعاب دار احتیاط کنند، به ویژه زنانی که در سه ماهه اول بارداری هستند. مادران باردار در گرمای روز اصلا پیاده روی نکنند و در صورت خستگی از میزان پیاده روی خود بکاهند. این گروه از زائران از خوردن غذاهای شور، تند، مانده، دیر هضم، سنگین، ترشی و نوشیدن آب یخ خودداری کنند.

وی افزود: تحمل گرسنگی و تشنگی برای زنان باردار خوب نیست و بهتر است غذا را به مقدار کم و بیشتر مصرف کنند.

وی با بیان اینکه گزش حشرات یکی از چالش هایی است که زائران اربعین با آن مواجه هستند، گفت: امسال خطر ابتلا به تب دنگی به دلیل نیش پشه آئدس زیاد است که می تواند باعث ایجاد دردهای استخوان شکن همراه با تب شود. متأسفانه این پشه ها در طول روز به خصوص در هنگام غروب که زائران در حال پیاده روی هستند فعال هستند و می توانند از طریق نیش خود بیماری را به افراد زیادی منتقل کنند. بنابراین استفاده از پشه بند برای کالسکه کودک و پوشیدن لباس های آستین بلند ضروری است.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: همچنین استفاده از لوسیون ها یا کرم های دافع حشرات از نوع شیمیایی و گیاهی حاوی اسانس نعنا و شمعدانی و استفاده از آنها به ویژه در طلوع و نزدیک غروب آفتاب می تواند به دفع حشرات کمک کند. در صورت در دسترس نبودن کرم های مخصوص، افراد می توانند مقدار کمی پوست لیموی تازه یا آب لیموترش را به پوست بمالند تا تا حدودی از نواحی در معرض نیش حشرات محافظت کنند، اما این روش به تنهایی برای پیشگیری کافی نیست و نیاز به روش های دیگری است. پیشگیری از نیش حشرات را در نظر داشته باشید. علاوه بر این، برخی از این لوسیون ها و روغن های گیاهی ممکن است برای برخی افراد باعث ایجاد حساسیت پوستی شوند و باید قبل از آن روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش شوند.

چایچی افزود: در صورت بروز این مشکل باید از مصرف داروهای مسکن غیر از استامینوفن خودداری شود زیرا ممکن است باعث خونریزی شود و در صورت خونریزی لثه یا بینی همراه با تب و درد شدید استخوان شکن حتما باید به پزشک مراجعه کرد. .

معاون توسعه سلامت اداره کل طب مکمل ایران با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری های مزمن نیز در ایام اربعین حضور دارند، اظهار کرد: توصیه ما به افرادی که بیماری خاصی دارند این است که در ایام گرم سال در این پیاده روی شرکت نکنند. . و در صورت حضور کمترین فعالیت را داشته باشند. بعد از غروب آفتاب یا صبح پیاده روی کنید. حتما داروهای خود را به همراه داشته باشید و قبل از سفر در مورد امکان تعویض داروهای خود با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال، بیماران دیابتی ممکن است به دلیل پیاده روی طولانی مدت نیاز به تغییر مقدار تزریق انسولین خود داشته باشند.

چایچی در پایان گفت: در این مسیر آدابی وجود دارد. گاهی اوقات تنها بستن چمدان و سفت کردن بند کفش کافی نیست و آمادگی جسمی و روحی نیز بسیار مهم است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا