سلامت خانواده

8 نکته طلایی برای جلوگیری از تعریق

به گزارش خبرآنلاین، در هوای گرم بدن با افزایش تعریق سعی می کند خود را خنک نگه دارد و از آسیب به بافت ها جلوگیری می کند، اما زمانی که میزان تعریق بیش از حد باشد، مجاری تعریق در برخی از قسمت های بدن بسته می شود و پوست تبدیل به پوست می شود. ملتهب که به آن «عرق کردن» می گویند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا در فصول گرم سال عرق می کنید؟ و چرا برخی از مردم هرگز عرق نمی کنند و این فقط برای برخی اتفاق می افتد؟

سوزش سر دل به دلیل انسداد غدد عرق و تجمع عرق در زیر پوست رخ می دهد. این معمولا در هوای گرم و مرطوب بیشتر اتفاق می افتد. در هوای گرم بدن با افزایش تعریق و جلوگیری از آسیب به بافت ها سعی می کند خود را خنک نگه دارد، اما زمانی که میزان تعریق بیش از حد باشد، مجاری تعریق در قسمت هایی از بدن بسته شده و پوست ملتهب می شود. این التهاب معمولا در زیر بغل، بین کشاله ران، ناحیه تناسلی و زیر سینه ها (به خصوص خانم ها) ایجاد می شود و با احساس سوزش و درد و گاهی اوقات جوش های قرمز کوچک همراه است.

غدد عرق به دلیل تجمع سلول های مرده، باکتری ها و همچنین کرم ها و لوسیون های سنگین مسدود می شوند. این انسداد مانع از رسیدن عرق به سطح پوست و تجمع آن در زیر پوست می شود که منجر به تعریق می شود. سوزش سر دل مختص بزرگسالان نیست و معمولا برای نوزادان و کودکان نیز اتفاق می افتد.

چرا بعضی ها عرق نمی کنند؟

اما چرا با وجود مسافرت در هوای گرم تنها برخی عرق می کنند و برخی افراد دچار این مشکل نمی شوند؟ در واقع نوع پوست، میزان تعریق، بهداشت فردی، نوع لباس، چاقی و لاغری و میزان گرمای محیط از دلایلی هستند که باعث واکنش بدن به گرما و میزان تعریق می شوند. در افراد مختلف متفاوت است

به طور طبیعی، افرادی که پوست حساس یا چرب دارند بیشتر مستعد تعریق هستند، افرادی که زیاد عرق می کنند بیشتر در معرض انسداد غدد عرق هستند، افرادی که هر روز دوش می گیرند و پوست خود را تمیز نگه می دارند کمتر دچار انسداد غدد عرق می شوند. پوشیدن لباس های تنگ می تواند خطر تعریق را افزایش دهد، زندگی یا کار در محیط های بسیار گرم و مرطوب می تواند احتمال تعریق را افزایش دهد. همچنین افراد چاق بیشتر مستعد تعریق هستند. زیرا بیشتر عرق می کنند و اصطکاک پوستی بین اعضای چربی بدنشان بیشتر است.

چگونه از تعریق جلوگیری کنیم؟

البته باید بدانیم که تعریق چیز بدی نیست و اتفاقاً تعریق نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. عرق کردن بسیاری از مواد مضر و مواد زائد را از بدن دفع می کند و از آن در برابر عفونت ها، مواد شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. دلیل تعریق بدن در هوای گرم کنترل دمای بدن است. اما اگر تعریق بیش از حد باشد، آزاردهنده می شود و یکی از این ناراحتی ها تعریق است.

حال که تا حدودی با علل تعریق آشنا شدید، بهتر است راه های پیشگیری از این مشکل را بیشتر بدانید تا بتوانید از تعریق خود جلوگیری کنید و حتی در گرما از زندگی لذت ببرید. در این گزارش ۸ روش برای جلوگیری از تعریق را ارائه می دهیم.

1. لباس های گشاد و روشن بپوشید

پوشیدن لباس های تنگ، تنگ و تیره باعث گرما و در نتیجه تعریق بیشتر می شود. پس به پوشیدن لباس های گشادتر و رنگ های روشن در تابستان عادت کنید. اگر بتوانید لباس های نخی بپوشید، لطف بزرگی به خود کرده اید. زیرا این نوع لباس ها به اندازه کافی منافذ باز دارند و مانع گردش هوا روی پوست نمی شوند.

2. از گرما و نور خورشید دور بمانید

سعی کنید در ساعات اوج آفتاب یعنی از ساعت 10 صبح تا 16 بعدازظهر در فضای باز نباشید و زمان مناسبی برای خروج از خانه داشته باشید. هر چه بیشتر از نور خورشید دور بمانید، احتمال آفتاب سوختگی کمتر می شود. البته بسیاری از افراد در زمان اوج گرما به دلیل کار مجبور به سفر در فضای باز هستند. این افراد برای جلوگیری از عرق کردن باید نکات ایمنی دیگری را رعایت کنند.

3. همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید

نوشیدن آب برای خنک نگه داشتن بدن ضروری است. بنابراین برای جلوگیری از تعریق، همیشه یک بطری آب همراه داشته باشید و آب کافی بنوشید.

4. میوه ها و سبزیجات آبدار بخورید

برای جلوگیری از سوزش سر دل مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید. تابستان فصل میوه های آبدار مانند هندوانه است. پس حتما روزی چند میوه بخورید. مخصوصا هندوانه.

5. هر روز دوش بگیرید

دوش گرفتن روزانه به خنک نگه داشتن پوست و شستن عرق قبلی کمک می کند و احتمال تعریق را کاهش می دهد. البته از آنجایی که هر روز دوش می گیرید سعی کنید آن را کوتاه و مختصر کنید تا آب را هدر ندهید.

6. از این کرم ها استفاده نکنید

بعد از استحمام از کرم مرطوب کننده مناسب و بدون رنگ و بو استفاده کنید. استفاده از کرم‌های غیر استاندارد و استفاده بیش از حد از کرم‌ها و لوسیون‌ها مانع از خروج عرق می‌شود و می‌تواند باعث تشدید تعریق شما شود.

7. دور این صابون ها را خط بکشید

از صابون هایی که پوست شما را خشک می کنند و معطر می کنند استفاده نکنید.

8. فعالیت های ورزشی سنگین ممنوع است

ورزش های سنگین، کارهای سنگین و هر فعالیتی که باعث تعریق بیش از حد شود می تواند باعث سوزش سر دل شود. پیاده روی طولانی در هوای گرم نیز می تواند احتمال تعریق را افزایش دهد.

راه درمان دل درد

اگر به هر دلیلی عرق کردید، باید اقداماتی را برای بهبود سریع انجام دهید. البته برخی از افراد پوست حساس تری دارند و ممکن است در نهایت مجبور شوند به پزشک مراجعه کنند. اما بیشتر افراد می توانند سوزش سر دل خود را با رعایت یک سری نکات بهداشتی برطرف کنند.

حمام آب سرد: دوش گرفتن با آب خنک می تواند التهاب پوست را کاهش دهد و شما را از سوختن نواحی آسیب دیده خلاص کند.

خنک کردن ناحیه آسیب دیده با یخ: اگر شدت سوختگی زیاد است، چند تکه یخ را داخل پلاستیک گذاشته و هر 2 ساعت یکبار به مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل سوختگی قرار دهید. همچنین می توانید از کمپرس سرد که به راحتی در داروخانه ها موجود است استفاده کنید.

ماست درمانی: برای کاهش دمای پوست، بهتر است بلافاصله پس از رسیدن به خانه، کمی ماست روی محل عرق کرده بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه در همان حالت بماند. سپس با آب خنک دوش بگیرید تا التهاب پوست برطرف شود.

گذاشتن برش های خیار روی پوست: زیرا خیار سرشار از آب است و به دلیل خاصیت خنک کنندگی آن در رفع مشکل تعریق بدن موثر است. بنابراین می توانید آن را حلقه حلقه کنید یا رنده کنید و روی محل سوخته قرار دهید. البته خیار درمان سریعی نیست. به خصوص اگر شدت دل درد زیاد باشد.

استفاده از روغن خوراکی جامد: روغن‌های خوراکی جامد یا روغن‌های گیاهی به دلیل خاصیت ضدالتهابی، در بهبود احساس سوزش ناشی از تعریق و رفع قرمزی پوست به‌ویژه در ناحیه کشاله ران بسیار موثر هستند. برخی از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل نیز در جلوگیری از ساییدگی و التهابات پوستی به ویژه در ناحیه ران موثر است.

استفاده از آلوئه ورا: مقداری ژل آلوئه ورا تازه را روی محل سوختگی بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. این کار را باید دو بار در روز تا زمان درمان کامل انجام دهید. همه داروخانه ها گیاه آلوئه ورا دارند و همه داروخانه ها ژل آلوئه ورا دارند.

استفاده از وازلین: ابتدا محل آسیب دیده را با آب خنک به خوبی بشویید و سپس با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید. سپس یک لایه نازک وازلین را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. سپس پوست خود را بشویید. اگر شدت سوزش زیاد است، این کار را تا 3 بار در روز تکرار کنید.

مراجعه به داروخانه: اگر میزان سوختگی ناشی از تعریق به قدری زیاد است که روش های خانگی جواب نمی دهد، بهتر است به داروخانه مراجعه کنید و از آنها بخواهید با ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت شما، پماد سوختگی مناسب را در اختیار شما قرار دهند. معمولاً پمادهای ضد التهابی که مخصوص سوزش سر دل هستند، بهترین و سریع ترین درمان محسوب می شوند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا