سلامت خانواده

آیا گرمای هوا در شیوع «تب دنگی» تأثیری دارد؟/ آخرین وضعیت شیوع تب دنگی در تهران

به گزارش خبرآنلاین، یک متخصص عفونی ضمن اشاره به اینکه گرمای هوا در شیوع تب دنگی موثر است، گفت: برای انتقال بیماری تب دنگی، هم پشه باید در محیط باشد و هم بیمار.

این روزها شاهد افزایش گرما در کشور هستیم، پشه آئدس نیز در مناطق گرمسیری شیوع بیشتری دارد و تب دنگی نیز در مناطق گرمسیری بیشتر دیده می شود و حال این سوال پیش می آید که آیا گرمای بی سابقه این روزها می تواند باعث افزایش دما شود. این بیماری در کشور؟

مینو محرز در این خصوص در گفت و گو با میزان اظهار داشت: گرمایش زمین در سال های اخیر باعث شده پشه آئدس از نقاطی که در آنجا بوده به مناطق دیگر برود. به طور کلی می توان گفت که گرمای هوا بر شیوع این بیماری تأثیر می گذارد، اما این گونه نیست که میزان انتقال بیماری در روزی که دمای هوا 40 درجه است با روزی که دمای آن 40 درجه است متفاوت باشد. 37 درجه است.

وی ضمن اشاره به اینکه این پشه از مدت ها قبل وارد کشور شده و به تدریج در حال انتقال به شهرهای مختلف است، ادامه داد: برای انتقال تب دنگی باید هم پشه در محیط وجود داشته باشد و هم بیمار و لازم است جلوگیری از این بیماری باید با پشه آئدس مبارزه جدی کرد و سطل های زباله کاملاً بهداشتی باشند.

گزارشی از وزارت بهداشت در مورد انتقال بیماری تب دنگی در تهران نداشتیم

این کارشناس بیماری های عفونی درباره وضعیت شهر تهران در خصوص حالت تب دنگی گفت: قبلا یک مورد در تهران شناسایی شده بود و یک بیمار مشکوک به تب دنگی هم دارم که به شمال کشور سفر کرده و از آنجایی که تهرانی ها بسیار هستند ادامه می دهند. در یک سفر مشخص نیست که انتقال در داخل این شهر صورت می گیرد یا خیر و گزارشی از وزارت بهداشت مبنی بر انتقال این بیماری در تهران نداشته ایم.

این پزشک متخصص با بیان اینکه اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند به آزمایش مراجعه نمی کنند مگر اینکه بیماری آنها شدید باشد، افزود: بسیاری از موارد این بیماری بدون علامت بوده و یا علائم خفیفی دارند و تشخیص داده نمی شوند.

محرز درباره واکسیناسیون این بیماری نیز توضیح داد: تزریق واکسن به افرادی که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده اند توصیه نمی شود زیرا باعث عود نوع شدید و خونریزی دهنده این بیماری می شود و اولین عفونت آن است. معمولا خفیف و بدون علامت. در نتیجه تزریق واکسن به افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده اند توصیه می شود.

ما در کشور واکسن تب دنگی نداریم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد، گفت: این بیماری سال هاست در دنیا وجود دارد و واکسنی ساخته شده است اما هنوز این واکسن را در کشور نداریم.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا