سلامت خانواده

هرگز این دو نوشیدنی را در روزهای گرم ننوشید

به گزارش خبرآنلاین، در روزهای گرم سال به خصوص این روزهایی که در حال گذراندن هستیم، اگر بیرون از خانه زیر نور آفتاب هستیم و زیاد عرق می کنیم، از نوشیدن قهوه و چای به طور جدی خودداری کنیم.

همشهری آنلاین در خبری نوشت: گفتگو با دکتر جلال الدین میرزایی رزاز از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن تقدیه ایران درباره دلایل توصیه متخصصان تغذیه به پرهیز از نوشیدن قهوه. و چای در گرمای شدید و زمانی که از گرمازدگی رنج می برید. موارد زیر را انجام داده ایم.

میرزا رزاز درباره علت ننوشیدن قهوه و چای در گرمای شدید گفت: قهوه و چای ادرار آور هستند، یعنی اگر یک لیوان چای بنوشید یک و نیم تا دو لیتر آب از دست می دهید. از ادرار مصرف قهوه و چای به دلیل خاصیت ادرار آور در هوای گرم و گرمازدگی به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا بیش از 50 تا 60 درصد بیشتر از آنچه می خورید آب از دست می دهید.

وی در ادامه توضیح داد: به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد، توصیه می شود در صورت تعریق زیاد بدن و در مکان هایی که مستعد کم آبی هستید از قهوه و چای استفاده نکنید. به همین دلیل در ماه مبارک رمضان علیرغم اینکه مردم چای با سحری می خورند باعث خوشحالی آنها می شود، متخصصان تغذیه معتقدند که به دلیل خاصیت ادرار آور بودن چای نباید در وعده سحری ماه مبارک رمضان مصرف شود. زیرا در نتیجه آن قسمت مقدار زیادی آب بدن از طریق ادرار خارج می شود و بدن در طول روز کم آب می ماند.

این کارشناس تغذیه همچنین به نوشیدنی های جایگزین اشاره کرد و گفت: دمنوش ها، انواع آب میوه های بدون قند و آب میوه های سنتی و هر نوع نوشیدنی غیر ادرار آور باید به جای چای و قهوه مصرف شود، البته باید توجه داشت که این نوشیدنی ها باید مصرف شود. همچنین در دمای مناسب و خنک استفاده شود. مهم ترین کاری که می توانید برای جلوگیری از گرمازدگی انجام دهید، به خصوص اگر فعالیت بدنی دارید یا ورزش می کنید، نوشیدن آب بیشتر از حد معمول است. زیرا با تعریق مایعات خود را از دست می دهید. هنگامی که در خارج از منزل هستید یا ورزش می کنید، هر ساعت دو تا چهار فنجان مایعات بنوشید.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا