بارداری

کدام نوع زایمان عوارض کمتری دارد؟

به گزارش سلامت جو به نقل از روزنامه جام جم، اینها همه سوالاتی است که متخصص زنان و زایمان می تواند به مادر ارائه کند، اما وجه مشترک همه آنها این است که زایمان سزارین عوارضی دارد که نمی توان از آن اجتناب کرد. تکذیب کرد! در این گزارش به بررسی برخی از این عوارض پرداختیم. شاید بهتر است تمام موضوعات و بحث هایی که قرار است در مورد نوع زایمان مطرح شود را مقدمه ای بنویسیم، فراموش نکنیم که اینکه کدام زایمان برای یک فرد مناسب تر است بستگی زیادی به صلاحدید متخصص زنان و زایمان دارد. پزشک بر اساس وضعیت پزشکی مادر و جنین. بهترین انتخاب را به شما خواهد گفت، اما لازم است مادر نسبت به آنچه پیش رو دارد، آگاهی کامل و کافی داشته باشد.


یه جراحی دیگه!

سزارین هم مانند همه جراحی های دیگر یک جراحی است و طبیعتاً تمام خطرات و خطراتی که یک جراحی می تواند داشته باشد را دارد. این را دکتر سونیا اسکندریون، متخصص جراحی زنان و زایمان می گوید که معتقد است هر بار که به اتاق عمل می روید، ممکن است با عوارض و خطراتی روبرو شوید که هیچکس نمی تواند انکار کند. ممکن است بعد از عمل باعث سردرد، حالت تهوع و … شود». در این بین خطر ترومبوآمبولی یا لخته شدن خون در بدن احتمال دیگری است که ممکن است در جراحی های مختلف از جمله سزارین رخ دهد.


تولد اول یا دوم؟

چندین بار باز کردن شکم در زایمان دوم و سوم عوارض بسیار بیشتری نسبت به بار اول دارد. این موضوعی است که دکتر اسکندریون آن را تایید می کند و می گوید: تجربه نشان می دهد که عمل سزارین در زایمان اول خطر کمتری نسبت به زایمان های بعدی دارد؛ زیرا در نوبت دوم و بعد احتمال ایجاد چسبندگی در داخل شکم وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد آن شود. آسیب به مثانه، روده و غیره.» در واقع توصیه بسیاری از کارشناسان به کسانی که قصد دارند بیش از یک فرزند داشته باشند، زایمان طبیعی است که در زایمان دوم و بعدی خطرات کمتری خواهد داشت.


و بالاخره سزارین؟

واقعیت این است که نمی توانیم به طور ناگهانی در مورد نوع خاصی از زایمان در نزدیک ترین روزهای تولد جنین تصمیم بگیریم. زیرا زایمان طبیعی نیاز به زمینه و مقدماتی دارد که مادر باید خود را برای آن آماده کند: «از کاهش وزن تا معاینه لگن و ورزش های دوران بارداری؛ در واقع من شخصاً توصیه می کنم که بهتر است مادران باردار از همان ابتدای بارداری به فکر زایمان طبیعی باشند. یا حتی قبل از بارداری و رسیدن به وزن مناسب برای زایمان راحت تر و بهتر، زیرا در غیر این صورت و در صورت اضافه وزن قابل توجه، زایمان موفقی نخواهند داشت.

موضوعی که دکتر اسکندریون بر آن تاکید می کند و در مورد شرایطی که ممکن است پزشک مجبور به انجام سزارین شود، می گوید: در شرایطی که رشد نوزاد کم است، اضافه وزن زیاد است و به دلیل شرایط خاص، وجود دارد. احتمال آسیب رساندن به جنین، قرار دادن جنین با پا، دوقلو بودن مادر و به دلایل پزشکی دیگر، انجام سزارین ضروری است و در غیر این صورت اگر همه شرایط خوب پیش برود از همان روزهای اولیه بارداری، زایمان طبیعی انتخاب بهتری خواهد بود.

مرز بین سزارین و طبیعی

بدیهی است که اولویت اول آمادگی روحی و جسمی مادر برای انتخاب نوع زایمان است. این موضوعی است که اکثریت قریب به اتفاق متخصصان زنان و زایمان به آن اعتقاد دارند و می گویند مادر باید در مورد انواع عوارض و فواید زایمان طبیعی و سزارین آگاهی لازم را کسب کند و سپس آگاهانه تصمیم بگیرد: «مثلاً آنچه مشخص است. این است که میزان خونریزی بعد از زایمان در زایمان طبیعی حدود 500 سی سی است و در زایمان سزارین به یک لیتر می رسد، طبیعی است که خونریزی بیشتر نشانه خوبی برای سلامتی فرد نیست.

به این نکته اضافه کنید که تجربه نشان داده است که روند بهبودی زایمان سزارین طولانی‌تر از زایمان طبیعی است و ممکن است درد و ناراحتی بیشتری در ناحیه شکم وجود داشته باشد، زیرا پوست و اعصاب اطراف زخم جراحی نیاز به زمان برای بهبود دارند. در نهایت خوب است بدانید که بعد از زایمان طبیعی معمولا مادر می تواند زودتر شیردهی را شروع کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا