اخبار سلامت

هشدار اورژانس: مراقب سقوط از ارتفاع و برق گرفتگی در خانه تکانی باشید!

سعید مهرسروش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، نسبت به انجام اقدامات خطرناک هنگام جابجایی منازل هشدار داد و اظهار داشت: استفاده از وسایل ناایمن برای رسیدن به ارتفاع بالاتر و استفاده از تکیه گاه هایی مانند جعبه و نردبان ناایمن، خطر سقوط از ارتفاع را افزایش می دهد. معمولا در روزهای خانه تکانی، تصادفات ناشی از سقوط از ارتفاع به همین دلیل افزایش می یابد و موارد ضرب و شتم و شکستگی دست و پا از صحنه های نسبتاً رایجی است که این روزها در اورژانس به چشم می خورد.

توصیه هایی برای جلوگیری از سقوط از ارتفاع

وی به ارائه توصیه هایی برای جلوگیری از سقوط از ارتفاع اشاره و تصریح کرد: اگر حال خوبی ندارید و ضعف، بی حالی، سرگیجه و … دارید به ارتفاعات بلند مانند نردبان یا چهارپایه نروید. همه باید مراقب باشند اگر قرار است کارهایی مانند بالا رفتن از نردبان را انجام دهند، بهتر است فرد دیگری در خانه باشد تا در صورت بروز حادثه کمک کند. اگر افراد مجبورند به تنهایی کار کنند، باید تلفن را در دسترس خود قرار دهند تا در صورت افتادن و ناتوانی در حرکت با کمک تماس بگیرند.

سقوط از ارتفاع را جدی بگیرید!

مهرسروش ادامه داد: اگر فردی به هر دلیلی از ارتفاع بیفتد، آسیب را همیشه باید جدی گرفت. آسیب های ارتوپدی، بدون توجه به احتمال آسیب های سر، قفسه سینه و شکم که می تواند زندگی را تهدید کند، شایع ترین آسیب پس از سقوط از ارتفاع است.

نکاتی برای جلوگیری از سقوط

معاون آموزش سازمان اورژانس استان تهران خاطرنشان کرد: برای تمیز کردن قسمت های بالایی در و پنجره و دیوار یا سقف، هر 2 تا 3 دقیقه کار، سر خود را برای مدت کوتاهی پایین بیاورید و در یک ظرف قرار دهید. موقعیت استراحت

وی گفت: قرار گرفتن در شرایطی که انسان نتواند تعادل خود را به خوبی حفظ کند می تواند مشکل ساز باشد; سقوط از ارتفاع یکی از معضلاتی است که هر سال قبل از عید باعث آسیب در خانه تکانی می شود. قربانیان خانه تکانی قبل از شب عید، بیشتر افرادی هستند که به دلیل ایستادن روی لبه پنجره یا بالا رفتن از نردبان و پرت شدن از ارتفاع، قسمتی از بدن را می شکنند، دررفته یا کبود می کنند.

افرادی که در معرض خطر افتادن هستند

معاون آموزش اورژانس استان تهران ادامه داد: علاوه بر شرایط محیط فیزیکی، شرایط فردی نیز در احتمال سقوط موثر است؛ مثلاً سن بالا، چاقی، نداشتن فعالیت بدنی و تناسب اندام مناسب، تغذیه نامناسب (مثلاً کمبود ویتامین D به خصوص در افراد مسن علاوه بر اینکه باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود، حفظ تعادل را برای فرد دشوارتر می کند). از جمله شرایطی هستند که احتمال سقوط را افزایش می دهند. می دهند.

تورم یکی از علائم شایع آسیب به اندام ها است

مهرسروش با بیان اینکه یکی از علائم شایع آسیب به اندام ها می تواند تورم باشد، تصریح کرد: تورم همیشه جدی نیست، اما می تواند نشانه شکستگی باشد، البته در شکستگی ها معمولا درد و ناتوانی در حرکت اندام وجود دارد. مشاهده می شود و وقتی ناحیه تحت فشار قرار می گیرد، درد تشدید می شود. حرکت دادن اندام به دلیل عملکرد اعصاب و عضلات است، بنابراین توانایی فرد آسیب دیده در حرکت دادن انگشتان هرگز به این معنی نیست که آسیب جدی یا حتی شکستگی در اندام وجود ندارد، اما حرکت بدون درد کل اندام پس از عمل مصدومیت نشانه خوبی است و تا حدودی می تواند به بیمار اطمینان دهد که مشکل جدی وجود ندارد.

خطر برق گرفتگی در خانه با انجام این کارها!

وی با یادآوری اینکه شست و شو و نظافت اجزای خانه جزء اصلی خانه تکانی است، تصریح کرد: زمانی که این نظافت شامل وسایل برقی مانند لوستر، چراغ، کلید و پریز و … باشد، خانه تکانی با خطر همراه خواهد بود. برق گرفتگی

معاون آموزش سازمان اورژانس استان تهران هشدار داد: یکی از علل شایع برق گرفتگی در روزهای پایانی سال رعایت نکردن اصول ایمنی هنگام نظافت وسایل برقی است.

وی توصیه هایی را برای جلوگیری از برق گرفتگی بیان کرد و گفت: اگر تصمیم دارید یک وسیله برقی را در روزهای خانه تکانی تمیز کنید، به یاد داشته باشید قبل از شروع نظافت، برق آن وسیله برقی را قطع کنید، توجه داشته باشید که وسایل برقی هرگز نباید با آنها تماس داشته باشند. اب.

مهرسروش تاکید کرد: از ریختن آب روی کلید، پریز و سیم برق خودداری کنید.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا