اخبار سلامت

تعرفه پایین برخی پزشکان را به سوی دریافت زیرمیزی سوق می دهد/ دستمزد جراحی آپاندیس 200 هزار تومان!

محمد رئیس زاده در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با بیان اینکه پایین بودن تعرفه های پزشکی باعث رشوه گرفتن برخی از پزشکان شده است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، تعرفه های پزشکی پایین است. گروهی از پزشکان که تعدادشان کم نیست و افرادی وظیفه شناس و دانا هستند. آنها حاضرند بدون توجه به میزان تعرفه خدمات پزشکی بر اساس قانون به بیماران خدمات ارائه دهند. دسته دوم افرادی هستند که حتی اگر تعرفه ها بالا برود، کار خود را انجام نمی دهند و تخلف می کنند. تعدادی از پزشکان نیز در میانه این طیف قرار دارند و تدابیر سیاستگذار تعیین کننده رفتار آنهاست.

وی افزود: اگر تعرفه های معقولی را برای این دسته از پزشکان متناسب با شرایط و ظرفیت کشور در نظر بگیریم، این طیف از پزشکان با بیماران رفتار معقولی خواهند داشت، اما اکنون در شرایطی که تعرفه های پزشکی سرکوب شده و با دستور پایین نگه داشته شده است. ; پزشک برای تامین معیشت خود به تخلفاتی سوق داده می شود که برای مردم و نظام سلامت خوشایند نیست.

رئیس زاده مثالی زد و توضیح داد: در سال های گذشته تعرفه پزشکان بسیار پایین نگه داشته شده است. به عنوان مثال، انجام عمل جراحی آپاندیس 33 “Ka” محاسبه می شود. طبق تعرفه های امسال هر شغل در بخش دولتی کمتر از 20 هزار تومان است و بنابراین دستمزد پزشک برای جراحی آپاندیسیت فقط حدود 500 هزار تومان است! از این مبلغ 40 درصد به دلیل مشمول مالیات و غیره به جراح پرداخت می شود. بنابراین در واقع جراح حدود 200 هزار تومان برای جراحی آپاندیس دریافت می کند و بیمه ها نیز همین نرخ پایین را با تاخیر به مراکز درمانی پرداخت می کنند. انجام می دهند!

رئیس سازمان نظام پزشکی هشدار داد: با این وضعیت تعرفه ها به سمتی می رویم که جراحان زیر بار انجام عمل جراحی در ادارات و شهرستان های دولتی نروند!

وی با اشاره به تصویب افزایش 46 درصدی تعرفه های درمانی در سال 1403 در شورای عالی بیمه سلامت گفت: افزایش تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در سال آینده در سازمان برنامه و بودجه در دست بررسی است و امیدواریم افزایش 46 درصدی تعرفه خدمات به تصویب سازمان می رسد. هیئت برنامه و دولت بدون تغییر تصویب و ابلاغ می شود.

رئیس زاده سازمان های بیمه گر را چالش اصلی عدم افزایش تعرفه های درمانی در سال های گذشته عنوان کرد و گفت: اگر بیمه ها بهای واقعی تعرفه های درمانی را پرداخت کنند قطعا این موضوع به نفع سلامت مردم خواهد بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا