اخبار سلامت

تجربه هوای پاک فقط در 16.5درصد از روزهای سال!/ بیماری های مرگبار ناشی از آلودگی هوا

عباس شاهسونی به مناسبت روز ملی هوای پاک در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، با بیان اینکه آلودگی هوا به عنوان مهم ترین عامل خطر زیست محیطی برای انسان در جهان شناخته شده است، اظهار داشت: 99 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که غلظت آلاینده های هوا زیاد است. ، بالاتر از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی است.

وی افزود: کشورهای در حال توسعه و کم درآمد بیش از سایر کشورها تحت تاثیر آلودگی هوا هستند.

شاهسونی ادامه داد: کشور ما نیز مانند سایر کشورها متاثر از آلودگی هوا است که بخشی از این آلودگی ناشی از منابع داخلی و بخشی نیز ناشی از منابع خارجی و طوفان های گرد و غبار است. به طور کلی، منابع متحرک 60 درصد و منابع ثابت 40 درصد در آلودگی هوا نقش دارند. موتورسیکلت ها به ویژه موتورهای فرسوده، خودروها و کامیون های فرسوده از مهم ترین منابع آلودگی هوا در شهرها هستند.

تجربه هوای پاک در 16.5 درصد از روزهای سال در کشور

وی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در وزارت بهداشت، از سال 1395 تا 1401 به طور متوسط ​​16.5 درصد از روزهای سال هوای کشورمان پاک بوده است. در 61 درصد از روزهای سال، هوا در وضعیت قابل قبول، 17 درصد ناسالم برای گروه های حساس، 4.5 درصد ناسالم برای همه گروه ها و 0.5 درصد از روزهای سال، هوا بسیار ناسالم و در 0.4 درصد از روزهای شرایط جوی کشور بسیار خطرناک بوده است.

پاک ترین و آلوده ترین هوای شهرهای کشور

هوای تهران پارسال

شاهسونی درباره وضعیت آب و هوای تهران نیز گفت: بررسی های ما نشان می دهد که در سال 1401، 221 روز هوای تهران قابل قبول بوده و 107 روز از سال گذشته شرایط جوی تهران برای گروه های حساس ناسالم و 36 روز ناسالم برای همه گروه ها بوده است. شده است.

بیماری های کشنده ناشی از آلودگی هوا

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت درباره بیماری های ناشی از آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوا می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلفی از جمله بیماری های تنفسی، قلبی عروقی، دیابت، مشکلات مربوط به کودکان از جمله کم وزنی هنگام تولد، بیماری های قلبی عروقی شود. زایمان زودرس زنان، بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون. یافته های جدید محققان نشان می دهد که حتی بروز اوتیسم با آلودگی هوا مرتبط است.

آلودگی هوا یکی از دلایل قطعی سرطان است

وی با بیان اینکه آلودگی هوا در سال 2016 از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان عامل قطعی سرطان اعلام شد، یادآور شد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، 40 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری های انسدادی مزمن ریه (COPD)، 20 مورد است. درصد مرگ و میرها به دلیل دیابت، 20 درصد بیماری های ایسکمیک قلبی، 19 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و 26 درصد مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در جهان مربوط به آلودگی هوا و همچنین 30 درصد مرگ و میر ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی است. در کودکان زیر 5 سال و 20 درصد از مرگ و میر نوزادان نارس به آلودگی هوا نسبت داده می شود.

کاهش 1.8 سال امید به زندگی به دلیل آلودگی هوا در جهان

وی با بیان اینکه آلودگی هوا به عنوان دومین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در جهان شناخته می شود، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا به عنوان عاملی شناخته می شود که امید به زندگی را 1.8 سال در دنیا کاهش می دهد.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا