بارداری

آیا خوردن ماهی و سایر غذاهایی دریایی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

به گزارش سلامت جو به نقل از همشهری آنلاین از هلث دی، زنان در دوران بارداری برای بهره مندی از فواید سلامتی خود باید به اندازه کافی ماهی و سایر غذاهای دریایی مصرف کنند، اما نباید میزان مصرف این غذاها را به حدی افزایش داد که عواقب مضری در پی داشته باشد. . برای افزایش موارد ناشی از آنها. زنان باردار نیز باید از طرز تهیه ماهی مصرفی آگاه باشند.

کارشناسان می گویند ماهی منبع مهمی از مواد مغذی است و نباید از مصرف آن اجتناب کرد. اما زنان باردار باید به مقدار توصیه شده یک تا سه وعده در هفته پایبند باشند، زیرا مصرف بیشتر ماهی آنها را در معرض خطر آلودگی احتمالی جیوه یا سایر آلاینده های آلی پایدار قرار می دهد.

خوردن ماهی در دوران بارداری

فواید سلامتی اسیدهای چرب امگا 3 موجود در برخی ماهی ها قابل توجه است. مزایای سلامتی بسیاری هم در دوران بارداری و هم در خارج از آن به آنها نسبت داده می شود.

یکی از مواد مغذی موجود در ماهی به نام کولین باعث تقویت رشد نخاع و رشد شناختی کودک می شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مطالعه‌ای در مورد فواید ماهی در دوران بارداری دریافتند که کودکان مادرانی که در طول بارداری یک تا سه بار در هفته ماهی می‌خوردند، دور کمر، فشار خون و سطح کلسترول پایین‌تری داشتند که همگی شاخص‌های سلامت متابولیک هستند. . این تحقیق زمانی انجام شد که کودکان 6 تا 12 ساله بودند.

از سوی دیگر، مطالعه‌ای که اسیدهای چرب با زنجیره بلند «ایکوزاپنتانوئیک اسید» یا EPA و «دوکوزاهگزانوئیک اسید» یا DHA را در خون زنان باردار اندازه‌گیری کرد، به این نتیجه رسید که احتمال زایمان زودرس در زنانی که در سنین بارداری بودند کمترین میزان را دارد. سه ماهه اول و دوم بارداری میزان این اسیدهای چرب در بدن آنها 10 برابر بیشتر از زنان باردار بود که بیشترین مقدار را داشتند. EPA و DHA معمولا در ماهی یافت می شوند.

محققان می گویند که کمبود اسیدهای چرب در رژیم غذایی ممکن است باعث استرس سلولی به جفت یا مادر شود.

آنها می گویند که احتمالاً باید مطمئن شویم که زنان در اوایل بارداری و در طول بارداری به این اسیدهای چرب دسترسی دارند.

زنان باردار چقدر ماهی و غذاهای دریایی می توانند بخورند؟

ماهی می تواند پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های لازم برای بدن را تامین کند.

از جمله مواد مغذی موجود در ماهی می توان به چربی های امگا 3 و امگا 6، آهن، ید، کولین، پروتئین، سلنیوم و ویتامین های D و B12 اشاره کرد.

توصیه کلی به زنان باردار و شیرده مصرف 250 تا 350 گرم انواع ماهی در هفته است.

در دوران بارداری از مصرف چه ماهی هایی باید اجتناب کرد؟

برخی از ماهی ها در هر مقداری برای زنان باردار مشکل ساز هستند زیرا حاوی سطوح بالایی از جیوه آلی یا متیل جیوه هستند. جیوه از جفت عبور می کند و می تواند به جنین آسیب برساند.

سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می کند که زنان باردار به دلیل داشتن جیوه زیاد از مصرف گروهی از ماهی ها از جمله شاه خال مخالی (نوعی ماهی تن)، مارلین، کوسه، نیزه ماهی و کاشی ماهی خودداری کنند. ..

این سازمان همچنین فهرست دقیقی از ماهی هایی که در ماه های اول بارداری برای خوردن آنها بی خطر هستند، ارائه می دهد.

مردم در هر کشوری با مراجعه به منابع اطلاعاتی رسمی مشابه می توانند لیستی از ماهی های محلی را دریافت کنند که به خصوص در اوایل بارداری باید از مصرف آنها پرهیز کرد و اینکه کدام ماهی از این نظر بی خطر است.

خطر جیوه در ماهی های اقیانوسی بیشتر از ماهی های آب شیرین است

همچنین زنان باردار باید از خوردن ماهی خام و سایر غذاهای دریایی خام خودداری کنند، زیرا ممکن است باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا به آنها منتقل شود.

اگر باردار هستید و از خوردن غذاهای دریایی لذت می برید، انتخاب های زیادی دارید که هم مزایای سلامتی خوردن ماهی را برای شما به ارمغان می آورد و هم شما را از خطرات مصرف جیوه ارگانیک دور می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا